Over ons
Historie
Sinds in 1965 de eerste serieuze stappen werden gezet in de wereld van de meeneemheftrucks is er veel veranderd en verbeterd. De achtergrond van IRC is tot stand gekomen als een optelsom.
De oprichter van IRC Meeneemheftrucks J.Ron van Ingen kwam in de USA in 1985 in aanraking met het fenomeen van de meeneemheftruck, in Nederland en daarbuiten toen beter bekend als “De Kooi Aap”. Het bleek een uitdaging te zijn. Een van het type dat nooit meer stopt. Terug in Nederland kreeg hij de kans om onder de vlag van een respectabele machinefabriek in Enschede opnieuw te beginnen, nadat de Friese fabrikant geen mogelijkheden bood. Deze Twentse fabrikant (BOA) had reeds in de zestiger jaren in Nederland de allereerste meeneemheftruck gebouwd en gaf onder leiding van “zakenvrouw van het jaar” Mevr. Denneboom de ruimte om dat nog eens – maar nu technisch een stuk beter – te doen.
Sinds dat moment is er veel veranderd en verbeterd in de techniek van de meeneemheftrucks. Door de technische innovatie werd de Cangaru Forklift geboren. Luisterend naar de gebruikers en vooral naar de mensen die hem moesten repareren, zijn er trucks gebouwd die nu – zelfs in de eerste versie van 1988 – nog steeds rijden. We waren klein, maar met de kracht van BOA sterk en daardoor de pioniers in de ontwikkeling zoals die er nu uitziet. De Duitse markt werd compleet veroverd. Rond 1999 werd deze divisie door de eigenares verkocht aan het Franse Transmanut. Een gezond middelgroot familiebedrijf met veel overheidsopdrachten van defensie etc. Daar werden al ruim 25 jaar meeneemheftrucks gebouwd. Er is een mix ontstaan tussen het Franse product en de Nederlandse Cangaru. Veel van de innovatie van de Cangaru is opgenomen in de modellen van het Franse product de Transmanut. Aan IRC is op basis van haar historie en inzet het importeurschap gegund.
IRC tegenwoordig
Het resultaat is een compleet concept met alle modellen, maar vooral gericht op eenvoud en overzichtelijkheid. Meeneemheftrucks gaan immers nooit thuis kapot, dus is het zaak te zorgen dat dit nauwelijks voorkomt en ze op afstand ook makkelijk te repareren zijn. De factoren: eenvoud, herkenbaarheid en bereikbaarheid van de onderdelen zijn dan een onmisbaar gegeven. Ook in het normale onderhoud is dat van groot belang vanwege de kostenfactor.
De Transmanut voldoet als geen ander aan bovenstaande zaken. Zo zijn bijvoorbeeld een aantal hydraulische slangen vervangen voor stalen leidingen, is er geen computer geïnstalleerd, is er een minimum aan elektrische componenten gebruikt, is er zoveel mogelijk gebruik gemaakt van vrij op de markt verkrijgbare onderdelen, zijn hydraulische slangen makkelijk te vervangen. Kortom: Er is een product ontstaan dat grote voordelen biedt waaronder:
- Geen of minimale elecktronica
- Waar het kon zijn Hydrauliek slangen vervangen door stalen leidingen
- Slangen zijn eenvoudiger te vervangen
- Zeer sterke rollen in de hefmast
- Standaard onderdelen (ook soms uitwisselbaar met andere merken)
- Laag eigen gewicht
- Toch grote stabiliteit (tot 2 ton voor de wielen zonder afsteunpoten)
- Lage en gemakkelijk instap
- Past op alle transport systemen
IRC is steeds gericht op service, repareert en onderhoud alle merken meeneemheftrucks. Dat werd ook onderkend door producenten van andere type produkten zoals Hyunday heftrucks, de laadklep, de autolaadkraan, de Ierse straddlecarrier en Elja 220 volt systemen. IRC meeneemheftrucks werd IRC Mobiele Techniek en beschikt over twee servicewagens en een goed ingerichte werkplaats. Wij staan zes dagen per week voor u klaar en hebben diverse steunpunten en dealers verspreid door het land. IRC staat voor: verkoop en marketing, reparatie, ontwikkeling en modificatie. IRC heeft zich als een zelfstandige groep gespecialiseerd met uitsluitend kwaliteit en economie als doel.